månadsarkiv: februari 2016

5Ma testar Google Expeditions

Idag har vi upplevt visionen av att befinna oss i öken, på savannen, i regnskogen, på tundran, tempererad skog, på taigan, i havet över korallrevet och även tagit oss en tur över Kristusstatyn i Rio de Janeiro. Många onomatopoetiska ord har hörts såsom Ohhhhhhhh! Ahhhhhhh! Åhhhhhh! Wow! Wohoooo!

Naturtyperna / Klimatzonerna passar utmärkt ihop med Geografilektionerna nu. Förenat nytta med nöje har vi gjort idag minsann! (Som alltid… 😉

Sarah

IMG_1344IMG_1339

Språkval inför årskurs 6

Nu är det dags för alla elever i åk 5 att välja språk.                                                                            I skolan kommer klasserna att titta på UR’s filmer om varför man har ett till språk samt en kortare film om språken tyska, franska och spanska. Titta gärna på filmerna hemma tillsammans med era barn. I länken nedan kan man se dessa fyra filmer (Varför ett språk till?, spanska, franska, tyska). Läs gärna igenom foldern om språkval som skolan skickat ut via mejl.   Mer information ges på föräldramötet ikväll.                                                                                             Valblanketten delas ut i skolan och ska vara inlämnad senast fredagen den 11 mars.

Fyra korta filmer om språkvalet

 

Annorlunda matematiklektion

Vi har haft besök av Edsbergs spetsmatematikklass åk8. De har tillsammans med våra 90 stycken elever i 5Mabc haft en lektion om sannolikhet. Detta är ett projekt vi kommer att fortsätta med. Eleverna lär sig att använda begrepp och kommunicera på olika sätt. Högstadieeleverna får öva på att ändra språket efter mottagare utan att byta ut ord eller förenkla begreppen. 
  

  

Matsvinnskampanj 22 februar-11 mars

Hej!
Dags för matsvinnskampanj på skolorna.
Det är Sollentuna kommuns och ISS ambition att tillsammans med skolorna minska matsvinnet.
Typvärdet för matavfall från storkök är att 60 gram matavfall genereras per producerad portion. Ca hälften av detta beräknas utgöra tallrikssvinn, d.v.s. 30 gram tallrikssvinn per portion. 
Det finns bedömningar som pekar på att svinnet kan minskas med 50 procent.
Detta är också ISS ambition, 50 % mindre matsvinn.
Åtgärdsförslag kopplade till personal och ansvariga
Flera studier lyfter fram några viktiga faktorer som påverkar svinnet: engagemang, kunskap och planering. 
Studie i Göteborg konstaterade att fler än måltidspersonalen behövde involveras och engageras för att ge bra effekt. Grupper som lyftes fram var skolledning, rektorer, pedagoger och föräldrar.
Att involvera så många som möjligt för att skapa en medvetenhet ger oss större möjligheter att bli framgångsrika
Vi kommer att mäta matavfallet i matsalen och redovisa det dag för dag.
Viktigt att eleverna ser att förändringar ger resultat.

Med vänliga hälsningar
Johan Fagerström
Restaurangchef Sollentuna Sverige
ISS Facility Services AB – Sollentunavägen 68-191 40 Sollentuna 
Direkt: – Mobil: +46 734 365478

Matteklubben torsdagar 15.00-16.00

Hej

Vi träffas i Matteverkstan som förra terminen på torsdagar 15.00-16.00. Det har varit få elever på träffarna denna termin så vi vill att ni på nytt anmäler (till er mattelärare) om ni tänker fortsätta gå. Om ni inte hör av er denna kommande vecka kommer er plats att tilldelas en annan elev.

Ni som vill gå men inte fick plats förra terminen kan också anmäla ert intresse igen till din mattelärare.

MVH-Mattelärarna genom Charlotte Bjärkedal

Hugos berättande text i PuppetPals

I tisdags fick eleverna i åk 5 läsa upp sina berättelser (eller visa sina PuppetPals-filmer om sina berättelser) för elever i åk 7, samt lyssna på sagor som 7:orna hade skrivit. Det var väldigt uppskattat, lite pirrigt, men kul när man väl kom igång! Tyvärr hann inte Hugo med att läsa sin berättelse för sin grupp innan tiden tog slut, och det var ju jättesynd. Så jag (och Hugo) har bestämt oss för att publicera den här istället! Varsågoda!

Kreativa SO-lektioner!

image Eleverna har själva fått välja hur de skulle skapa en pedagogisk övning för att hjälpa fyror att lära sig väderstrecken. De presenterar vad de hittat på under fredagens lektion för den egna klassen.

Programmera, dvs skapa ett spel i Hopscotch

Lek

Charader (med appen Charades)

Gymnastik/träning

Kahoot

och allt för att lära andra hur väderstreck funkar…… Ska bli så spännande att se presentationerna på fredag!

Sarah